Peminat Tomyam

June 28, 2012

Bukan Kau yang Aku Cari Selamani..

Aku telah lama menunggu..aku menunggu sejak dulu, aku setia menunggu, aku yakin kau akan datang jua menemani hidup aku. Aku perlukan kau. Sebab tu aku tunggu kau. Biar berjuta tahun, aku tetap akan menunggu.

Kadang-kadang aku seakan berputus asa. Kenapa kau tak menjelma di saat aku perlukan kau. Aku tak demand kau adalah seorang yang sempurna. Tapi cukuplah kau faham aku, setia pada aku dan sayang aku. 


Kau...

Akhirnya setelah lama menunggu, kau muncul jua.

Aku gembira. Aku mengaku aku tersangat gembira. Terima kasih Tuhan, Kau datangkan dia dalam hidup aku sekarang.

Hidup aku bersinar kembali. Selama ni ramai yang datang dalam hidup aku. Tapi mereka tidak menepati ciri-ciri yang aku nak. Maka, hubungan kami tidak lama. 

Pada mulanya, aku memang yakin kaulah yang aku cari selama ini. Kau mampu membuat aku ketawa dan ketawa bersama-sama aku. Kau sangat sporting dan kau jua memahami aku. 

Tapi malang sungguh, semakin lama mengenali kau, semakin kau tunjukkan diri kau yang sebenar. Tahniah kau tak hipokrit.

Aku mula mencurigai sikap kau.

Kau ajak aku leka bersama-sama kau, kau selalu sengaja melambatkan solat.

Kau ajak aku menyusahkan diri bersama-sama kau. Kau suruh aku teman dan tolong kau macam-macam tapi kau tak pernah nak tolong aku.

Kau selalu bercerita mengenai kekasih dunia kau.Kau ingat kau seoang ada kekasih?

Kau jarang dengar aku bercerita, tetapi kau je yang selalu bercerita pasal kisah kau yang aku rasa aku pun buat tiap-tiap hari. Kau suka membebel.

Kau jarang berbincang hal keagamaan dengan aku. 

Kau tak hormati keputusan aku. Kau rasa kau je yang betul.

Kau suka membazir dan selalu aku tak sabar kalau keluar shopping dengan kau. Penat nak ikut bontot kau cari baju sehelai je. Aku pula bukan jenis minah shopping.

Kau selalu lambat bersiap. Dahla kau bangun lambat. Aku tak ada masa nak tunggu kau belek bulu muka satu-satu... tahu?

Kau hanyut dengan panahan kecantikan dunia. Kau selalu berhias untuk kaum ajnabi. Aku bosan dengan kepalsuan diri kau itu.

Kau selalu pakai ketat-ketat dan singkat-singkat konon untuk cantik. Tapi kau tak sedar ke aku yang sejenis dengan kau pun geli?

Kau..kenapa kau tidak langsung menepati ciri-ciri yang aku tunggu selama ni?

Sahabat..susah untuk mencari sahabat sejati yang bersederhana dari segala cara. 

Aku tak pernah demand menginginkan sahabat yang baik akhlaknya, kerna aku juga manusia yang tak sempurna.

Tapi cukuplah, kau bersama-sama aku menjadi sahabat di dunia dan akhirat. Kau bimbing aku, aku bimbing kau. Kita sama-sama membimbing Kau tegur aku, aku tegur kau. Kita sama-sama menegur. Tapi kau datang seolah-olah mahu menghancurkan dan menjebakkan diri aku yang sedia lemah iman ini ke arah kehancuran.

Sahabat..

Aku perlukan kau sebagai orang yang selalu menasihati aku, mengingatkan aku kepada kematian, dan menyedarkan aku dari lalai. Aku tak mampu menjalankan tugas ini seorang diri. Jadi, aku perlukan kau.

Kawan..

Ramai yang datang dalam hidup aku silih berganti.

Tapi..bukan kau yang aku cari selama ini. Kita hanya sekadar kawan. Bukan sahabat.

Dan aku..

Aku akan terus menunggu...aku tak akan putus asa.

p/s: Mana nak cari sahabat sejati weh?



No comments: